Ulkomaalaisille annetaan, suomalaisilta otetaan

julkaistu Keski-Uusimaassa 25.1.2015
Joulutauolta palannut eduskunta on nyt käsitellyt ensimmäisen kerran kuntien järjestettäväksi  tulevan laajennetun terveydenhuoltolain laittomasti Suomessa oleskeleville henkilöille. Ministeriön esityksessä halutaan kiireellisten tapausten lisäksi myös pitkäaikaissairauksien hoito laittomasti maassa oleville. Paperittomien terveyspalveluita käyttävät jo pääkaupunkiseudulla mm. romanikerjäläiset, joista suuri osa tulee EU-maista. Ministeriön ehdotuksessa terveyspalveluita halutaan laajentaa EU-maiden ulkopuoleltakin tuleville.

Kantasuomalaisilta karsitaan jatkuvasti kaikista palveluista, kun hallitus leikkaa säästöjä  saadakseen kuntien rahoituksesta ja siten yhteiskunnassamme heikoimmassa asemassa olevilta. Sote-palveluja ”tehostetaan” kiristämällä jatkuvasti vanhusten, vammaisten ja mielenterveyspotilaiden asemaa. Mutta mitä nyt suunnitellaankaan historiallisen huonon hallituksemme toimesta? Tarjotaan apu ei toivotuille vieraille keittiön oven puolelta. Tämän vuoksiko me maksamme veroja? Keitä varten valtiomme on olemassa?

Jos oikeudetta maassamme oleva saa pahan haavan, on oikein ja inhimillistä, että ensiapu paikkaa sen. Tässä hallituksen ehdotuksessa kuitenkin lupaudutaan hoitamaan laittomasti maahan tulleiden muutkin vaivat. Tehdäänkö tällä toiminnalla hyväksyttäväksi oikeudeton maassaolo sitä julkisilla varoilla tukien?  Ollaanko vaarallisella tiellä? Valtio ottaa vuosittain syömävelkaa 7-8 miljardia euroa , ja osa siitä työnnetään taas tällaiseen moolokin kitaan? Varojen huvetessa ja valtiovelan korkojen kasvaessa on valittava, keistä otetaan vastuuta vailla vertaa – laittomasti maassa olevista vai omista kansalaisista.

Terveydenhuolto ei ole maksutonta edes Suomen kansalaisille. Miksi ihmeessä sen pitäisi olla sitä maassa laittomasti oleville? Miksi väärin perustein tulleelle tarjotaan ilmainen palvelu, jonka edelleen minä maksan? Jos veronmaksaja huomauttaa asiasta, saa helposti otsaansa rasistileiman. Minusta kyse on enemmänkin talousrealismista.

Hallituksen ehdotus on edesvastuuton.  Se houkuttelee osan maahantulijoista paperittomiksi ja saattaa kasvattaa ei-toivottujen muuttajien määrän moninkertaiseksi. Ihmissalakuljettajille tämä toimii kätevänä markkinoinnin lisätehosteena ja rikollisen toiminnan edistäjänä.  Kuka voisi vastustaa mainoslausetta: ”Suomeen ilmaiseen terveydenhoitoon ja oleskeluun. Paperit pois ja matkaan!” Tehdäänkö Suomesta siis samanaikaisesti maailman sosiaali- ja terveyspalvelukeskusta rahattomille sekä hädänalaisten kustannuksella rikastuvien raakojen roistojen kumppania? Ovatko päättäjämme sokeita tai vailla todellisuudentajua?

Mietihän, ketä äänestät tulevissa vaaleissa!

Kristian Kallio

Järvenpään Perussuomalaisten puheenjohtaja